pondelok, 29. mája 2017

ROZHOVOR s: Vojtech Beniczky

Vítam vás u ďalšieho rozhovoru! Tentokrát s autorom skvelej knihy Stvorená objasňovať zločin a poviedky Mali to byť dva dni plné rozkoše v zbierke poviedok Muži vs. ženy. 

Vojtech Beniczky: Píšem pod pseudonymom Vojtech Beniczky. Na  svet som prišiel v roku 1973 a odmalička žijem v Bratislave. Spočiatku som len hľadal sám seba a literárne som sa neprejavoval. Po turbulentnom dospievaní som sa však upokojil a postupne dozrel do súčasnej podoby. Dnes som manželom a otcom, pracujem a platím šeky. 

::::::::::::::::::::::.

Ako si sa dostal k písaniu, respektíve čo k tomu viedlo?
Za všetko môže moja fantázia. Už asi pred štvrť storočím som si povedal, že raz napíšem knihu. Príbehov, ktoré sa v mojej hlave rodili od detstva, som mal neúrekom, no odkladal som to na neskôr. Dokonca aj svoj prvý počítač som si kúpil s úmyslom, že začnem písať. Čakal som však na nejaký impulz. A ten prišiel pred dva a pol rokmi, keď som skončil v nemocnici. Uvedomil som si, že to možno už ani nestihnem.

Kniha Stvorená objasňovať zločin je veľmi dobré čítanie. Čo ťa k jej napísaniu inšpirovalo?
Bol som na liečení v Nimnici a ako som sa tak prechádzal nádhernou okolitou prírodou, tak sa mi  v hlave zrodila postava Pauly Santorisovej a mnoho scén, ktoré som potom použil v knihe. Hneď ako som sa po troch týždňoch vrátil z liečebne, začal som tento príbeh ukladať do počítača. V hlave som mal aj množstvo staršieho materiálu a tak som písal a písal a potom redukoval a redukoval. 

Ako vznikol tvoj pseudonym?
Radšej sa držím v úzadí, a písať pod pseudonymom mi vyhovuje. Pri vyberaní toho správneho som však myslel na svojho otca, ktorý by mi nejaké jemu nič nehovoriace meno neodpustil. Preto bolo pre mňa rodne meno starej mamy, prirodzenou voľbou.

Rovnako poviedka v zbierke Muži vs. ženy je veľmi dobrá (Mali to byť dva dni plné rozkoše). Ako vznikla práve táto poviedka?
Príbeh Erika a Laury vo mne skrsol, keď som dopísal knihu. Napísal som si k nemu aj krátky úvod. Keďže som ale chcel pokračovať v písaní o Paule Santorisovej, tak som to odložil na neurčito. Potom prišla ponuka napísať poviedku a ja som narýchlo nevedel na nič prísť. Tak som otvoril odložený súbor a počas chladných decembrových večerov, som napísal svoju prvú poviedku.

Máš v pláne napísať aj niečo mimo krimi žánru?
V blízkej dobe určite zostanem verný krimi, no možno sa raz pustím aj do niečoho iného. Ale obávam sa, že aj do toho nakoniec zakomponujem krimi. Asi mi je táto téma súdená. :-)

Ak áno, čo?
Ak áno, tak najskôr napíšem nejaké fantasy. Jedno mám aj uložené v pamäti. A možno raz skúsim aj historickú rozprávku. A možno nie. 

Aké sú tvoje plány do budúcnosti celkovo?
Nezvyknem plánovať ani si nedávam žiadne ciele. Beriem v živote to čo príde, a ak sa mi niečo podarí, tak sa z toho teším. Ale bolo by fajn, keby sa nám s manželkou v lete konečne podarilo zobrať dcéru k moru.

Máš nejaké obľúbené knihy, či autorov? Môžeš čitateľom odporučiť nejaké knihy?
Je toho viac. Čítal som niekoľko veľmi vtipných kníh, pri ktorých som sa smial od začiatku do konca, ale v pamäti mi utkveli najmä tie z kriminálneho prostredia. V podstate aj prvá kniha, ktorú som prečítal, Oliver Twist od Charlesa Dickensa bola takou. Spomínam si, že ma veľmi zaujala aj  kniha Do posledného haliera od Jeffreyho Archera. Neskôr som sa dostal k trilógii Millennium  od Stiega Larssona, ktorá ma úplne pohltila. Baví ma aj Harry Hole od Jo Nesba a obľúbil som si aj Camillu Läckberg či Arne Dahla. Zaujala ma aj Fínka Simukka Salla, ktorá píše pre tínedžerov. Odporúčam začať prvým dielom Červená ako krv. Obľúbených autorov však nemám len na severe. Do pozornosti by som chcel dať nemeckú spisovateľku Nele Neuhaus, ktorej v slovenčine vyšla kniha hlboké rany.

Aký máš názor na slovenskú literatúru?
Som s niektorými autormi v kontakte cez FB a od niektorých mám doma dokonca aj knihy, ale ešte som sa k ich čítaniu nedostal, začo sa im ospravedlňujem a dúfam, že sa k týmto knihám čoskoro dostanem. Ale prečítal som si aspoň poviedky zo zbierky Muži vs. Ženy a zopár autorov ma milo prekvapilo. Keďže ju sledujem skôr okrajovo, určite nie som odborník na slovenskú literatúru. No privítal by som, keby nám vyrástla nová generácia krimi autoriek. To by ma potešilo.

A na záver: čo hovoríš na projekt Podporujme slovenských autorov?
Oceňujem tvoju iniciatívu a snahu a veľmi ti fandím. Prajem ti, aby si mala čo najviac čitateľov, bol to výborný nápad a verím, že môže byť úspešný. Stránku priebežne sledujem a vnímam progres. Či už vo vzhľade, alebo tvoj osobný. Myslím, že si na správnej ceste a bolo by skvelé, ak by prejavilo záujem oveľa viac autorov.

Ďakujem krásne za poskytnutie rozhovoru. Knihu Stvorená objasňovať zločin môžete dostať aj na Martinus.sk

0 komentárov:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za každý váš komentár. :)