piatok, 28. apríla 2017

RECENZIA: Roztavené Putá (Zdenka Wenzlová Švábeková)


Vydavateľstvo: Elist
Rok vydania: 2017
Počet strán: 116 strán
Väzba: pevná

Anotácia

Vy všetci, ktorí sa práve chystáte čítať moje básne, by ste mali vedieť, že vás v nich nepovediem ružovou záhradou a nebudem vám šepkať ľubozvučné vášnivé slová, ktoré bežne v poézii očakávame, mysliac si, že láska a jej vášeň je tá najväčšia emócia nášho života.
Nebudem dokola opakovať to, čo veľmi často končí za dverami izieb a je len ilúziou, napriek výnimkám, ktoré potvrdzujú pravidlo.
Chcem vás svojou poéziou voviesť do reality, ktorá je často tou opačnou mincou v živote. Ukázať vám aj tú druhú stranu vzťahu, lásky v akejkoľvek podobe a v akomkoľvek čase.
Preto som dala zbierke ten výstižný názov „Roztavené putá.“  Poukazujem v nej na rodičovské putá, ktoré by už od prírody mali byť silné, ale neboli. Na puto detí k rodičovi, kde začína a končí hranica lásky a úcty, až po jeseň života, v ktorej už často nestihneme spojiť to puto v hrejivé zmierenie.
Rovnako som sa dotkla silného puta medzi ženou a mužom, v ktorom srdce prikazuje a rozum puto rozdeľuje.
Zároveň v poézii demonštrujem roztavenie pút, lebo to je to, čo nikto nevidí, to je tá vnútorná bolesť, ktorú si v reálnom živote s pretvárkou v sebe nesieme, hoci boli putá na začiatku pevné.
Verím, že moja poézia bude pre vás silným príbehom, v ktorom si každý nájde  tok rieky, ktorej prúd  ho odnáša svojím smerom, odhliadnuc od toho, či tak chcel.
Po jej prečítaní mnohí uveríte pravde a sile pohľadu a pochopíte, prečo poukazujem na obrátenú stranu lásky a jej negatívnu emóciu.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Dostala sa mi do rúk krásna zbierka básní Roztavené Putá. Pod krásnou červenou obálkou sa skrýva veľmi zaujímavý a poeticky veľmi výživný obsah. Hoci sa slovo „výživný“ bude zdať pre túto zbierku zvláštne, je to tak. 

Musím priznať, že obálka je skutočne krásna. V knižke nájdeme aj nádherne maľované ilustrácie, ktoré dotvárajú atmosféru niekoľkých básní a výborne sa k nim hodia. Ale poďme už k básňam. Je až udivujúce ako sa vie autorka hrať so slovami. Svoju poéziu podáva skutočne precítene a to je na tom to najlepšie. 

Poézia sa veľmi dobre číta. Najlepšie sa čítala v tichu a pokoji. Každá jednotlivá báseň je bohatá na city, ktoré do nej boli vložené a z každého slova je to cítiť. Niektoré básne majú mierne melancholickú atmosféru, iné sú opradené životnými skúsenosťami a je cítiť to poznanie a emócie. 

Po každej básni som zostala nejaký čas ticho a rozmýšľala o tom, čo som si práve prečítala. Analyzovala som každú metaforu a v tom okamihu ma zasiahol veľký prúd pocitov, ktoré mi trvalo ešte istý čas absorbovať. 

Osobne sa priznám, že som po dočítaní tejto zbierky ešte raz prelistovala na začiatok a znovu a znovu som si čítala moje obľúbené básne. A je fakt, že tých obľúbených bolo celkom dosť. U mnohých ma premkol pocit, akoby autorka poznala môj život, akoby nahliadla do mojej duše a ja som o tom ani nevedela. 

Je vidno, že autorka svoje životné skúsenosti vložila do básní s veľkou precíznosťou a s citom. Básne sú o láske, ktorá bolí, o živote, ktorý býva krutý, o vzťahoch a práve o tých roztavených putách. Celkovo myšlienka tejto zbierky je veľmi pekná, básne sú pravdivé a úžasné. 

Moje najobľúbenejšie básne sú napríklad: Posledná facka, Čo lekár nelieči je nádherná báseň, Bútľavá vŕba, Triezvo a mnoho, mnoho ďalších. 

Môžem s určitosťou povedať, že táto zbierka sa stala mojim veľkým pokladom v knižnici, pretože bola pre mňa veľmi citovo silná a ja ju budem čítať znovu a znovu. Navyše ako človeka, ktorý básne sám píše, ma veľmi inšpirovala. Osobne budem rada, ak si budem môcť prečítať ďalšie básne od autorky a ďakujem jej za tak nádhernú zbierku, ktorá je teraz súčasťou mojej knižnice. 

Ak hľadáte niečo veľmi precítené, pravdivé a milujete poéziu, siahnite po tejto zbierke. Verte mi, že neoľutujete. Ale pozor: kniha je dostupná len na stránkach vydavateľstva Elist: TU.

Hodnotenie

5/5


Ďakujem vydavateľstvu Elist za poskytnutie knihy. 

0 komentárov:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za každý váš komentár. :)