ROZHOVOR s Tomášom Beníkom

Tak, máme tu prvý rozhovor vrámci tohto projektu. Keďže chcem ísť pekne postupne, začala som naším prvým autorom a tým je práve Tomáš Beník. Za poskytnutie rozhovoru ďakujem. :)

Tomáš Beník: Narodil sa v Bratislave, no celý svoj doterajší šťastný život prežil v Bernolákove. Svoju prvú poviedku napísal v 16. rokoch. Reálne sa písaniu kníh začal venovať v roku 2013, krátko po maturite. Do roku 2015 pôsobil pod pseudonymom Tomáš Borský. Pod týmto menom vydal v apríli 2015 vo vydavateľstve KICOM jeho prvú knihu - historický román INTERREGNUM.

Keďže stále hľadá žáner, v ktorom by sa udomácnil, je aj každá nová kniha z iného žánru. Preto od roku 2016, už pod svojim vlastným menom a vo vydavateľstve Martin Koláček - E-knihy jedou vydal zatiaľ krimi román SMRŤ CHUDOBNÉHO BOHÁČA, ženský román ZAHRAJME SA NA NEVERU a sci-fi román KRIVÁŇ 1. Samostatne sa mu podarilo vydať historickú drámu MADAME. 

Píše aj články, divadelné hry, básne a hudobné texty. Od novembra 2016 pôsobí aj v internetovom literárnom časopise Abdon.

Aktuálne študuje históriu v 1. ročníku magisterského štúdia na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. 

::::::::::::::::::::::::

Aktuálne študujete na UK v Bratislave históriu. Prečo práve históriu? A inšpiruje vás štúdium pri tvorbe?
História, a zvlášť vojenská história, ma baví už od malička. Vždy som rád pozeral dokumentárne filmy z histórie, čítal si historické encyklopédie. Za lásku k histórií ďakujem aj mojej mame, ktorá tiež históriu študovala a učí ju žiakov na Základnej škole v Bernolákove. Keď som sa mal na strednej škole rozhodnúť, kam sa vydám ďalej, bola práve história na UK jednou z mojich hlavných priorít. 
Štúdium histórie ma inšpirovalo pri tvorbe, najlepším príkladom je práve historický román INTERREGNUM. V tejto knihe som uplatnil všetky poznatky, ktoré som sa naučil zo štúdia dejín antického Ríma. 

Uviedli ste, že píšete preto, lebo ste sa rozhodli stať sa známym autorom. Zaujímalo by ma, ako ste sa k takémuto rozhodnutiu dopracovali, respektíve, čo vás k tomu priviedlo?
Nápad stať sa autorom vo mne skrsol, keď som bol maturant. Ešte počas písomných maturít zo Slovenského jazyka a literatúry som napísal v rámci slohu krátky kriminálny príbeh. Keď som si ho potom prečítal, zistil som, že je celkom dobrý. Tak som si povedal, že ak sa mi podarilo napísať takýto príbeh, čo keby som skúsil román? A počas písania som si zaumienil, že sa stanem autorom. Známym autorom. Ten román, ktorý som písal, mi, paradoxne, ešte stále nevyšiel, no túžba stať sa autorom už vo mne nevyhasla. Moja prvá kniha vyšla až v roku 2015, teda až po dvoch rokoch, ďalšie tiež prichádzajú na svet, takže mojou ďalšou priečkou je, keď už som teda autorom, stať sa tým "známym" autorom.

Ako autorku poézie ma zaujíma vaša básnická tvorba: chcete niekedy vydať básne aj v knižnej podobe?
Čo sa týka mňa a poézie, ešte na začiatku svojej literárnej činnosti som napísal pár básní, ale vtedy to bolo skôr len skúšobne. V súčasnosti som sa vrátil aj k poézií a aktuálne hľadám vydavateľa, ktorý by moju básnickú zbierku, ktorú som prednedávnom napísal, vydal. 

Vaša tvorba je skutočne žánrovo rozmanitá. Plánujete vyskúšať nejaký ďalší žáner, alebo zostanete pri jednom, ktorý ste už písali?
Veľa krát som už rozmýšľal nad žánrom, v ktorom by som sa už nadobro usadil, no stále to akosi nejde. Raz dostanem nápad na detektívku, raz na historický román, inokedy na scifi. Práve v týchto dňoch mi vychádza napríklad vojnový thriler. Čiže zatiaľ sa ešte s najväčšou pravdepodobnosťou "neusadím".

Knihu Interregnum ste vydali pod pseudonymom Tomáš Borský. Prečo práve takýto pseudonym?
Keď som začínal v roku 2013 s písaním, bral som ako samozrejmosť, aby som mal dáky pseudonym. Tomáš Borský vznikol v podstate tak, že som chcel pseudonym, ale taký, aby bol čo najbližšie k môjmu menu. Preto som nechal svoje pravé krstné meno a priezvisko som vymyslel tak, aby začiatočné písmeno bolo rovnaké, ako v mojom skutočnom priezvisku. To vzniklo tak, že som napísal prvé meno, ktoré mi napadlo. Neskôr som zistil, že lepšie je ísť na trh s vlastným menom v knihe, než s dákym vymysleným. 

Osobne ma z vašej tvorby najviac zaujal ženský román Zahrajme sa na neveru. Odkiaľ ste čerpali inšpiráciu pri tvorbe tejto knihy?
Aby som pravdu povedal, inšpiroval som sa myšlienkou, že keď ženy píšu ženské romány, v menšej miere, samozrejme, aj muži, prečo by som to nemohol skúsiť aj ja? Veď ženské romány slávia pomerne veľké úspechy. Potom sa dostavilo pár nápadov a román začal pomaly prichádzať na svet. 

Obálky vašich kníh sú jednoduché a dobré. Ako ste ich tvorili? Mali ste ilustrátora?
Obálku k dielu INTERREGNUM vytvorila profesionálna ilustrátorka. Obálku k dielu Smrť chudobného boháča sme vytvorili nafotením obrázku na zapaľovači a menšou farebnou úpravou. Obálku na dielo MADAME som si vytvoril sám. Obálky k ostatným dielam sme vytvorili spolu s vydavateľom.

Okrem vydávania kníh sa venujete písaniu pre online mesačník Abdon. Ako ste sa k nemu dostali?
K online mesačníku Abdon som sa dostal cez jeho šéfredaktorku, Mgr. Denisu Kancírovú. Medzi rečou padlo, že existuje takýto mesačník. Tak som sa išiel naňho pozrieť, no a napokon som začal preňho aj písať.

Ako vnímate ako autor slovenskú literárnu tvorbu? Čítate slovenských autorov?
Slovenská literárna tvorba bola, je a bude, podľa môjho názoru, vždy na vysokej úrovni. Každý autor je sám o sebe unikát. Rozmanitosť žánrov je obrovská, čo je perfektné. A ako vidím, záujem okolitých štátov, a v podstate aj ohlas z celého sveta, je pomerne veľký, čo len potvrdzuje môj názor. Slovenských autorov čítam, aj sa z tohto výberu viac orientujem na krimi romány. 

Viete čitateľom odporučiť nejaké knihy (aj mimo slovenskej literatúry)?
Čo sa týka slovenskej literatúry, práve mám rozčítaný krimi román Vražda s pridanou hodnotou od Václava Neuera. Zatiaľ to vyzerá tak, že by som ju mohol odporučiť. Odporúčam aj Jozefa Kariku a jeho knihu Čierna hra: Vláda mafie. Samozrejme, nesmie chýbať Dominik Dán. Posledný román, ktorý som od neho čítal, bola Nežná fatamorgána, tiež môžem odporučiť. 
Čo sa týka svetovej literatúry, výber je taký obrovský, že ma dotyčná kniha musí zaujať, aby som prečítal celú a mohol ju aj odporučiť. Naposledy to bolo Metro 2033 od Dmitryho Glukhovskeho, predtým Most cez rieku Kwai od Pierre Boulla. 

Čo si myslíte o projekte Podporujme slovenských autorov?
Myslím si, že je to veľmi dobrý nápad. Každému autorovi, či už začínajúcemu, alebo už trochu rozbehnutému, vždy pomôže každá prezentácia na verejnosti. Bez nej ten posun vpred len ťažko príde. Česká verzia jasne ukázala, že tento projekt stojí za to a preto som aj ja vďačný, že vznikol. Preto prajem projektu veľa úspechov

Takže ešte raz ďakujem za rozhovor i za prianie.

Komentáre

  1. Je skvelé, že sa autorovi podarilo po dvoch rokoch písania vydať prvú knihu, myslím, že je to najmä na Slovensku veľký úspech. Prajem ešte mnoho nápadov a možností ich aj knižne realizovať :-) Ja sa medzitým popozerám po niektorých autorových knihách a niečo si prečítam :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Išiel som sa naňho pozrieť a preňho písať? Za lásku k históriÍ? Veľa krát? Áno, musím vyzerať ako hrozný rýpal, ale pokiaľ tie odpovede písal samotný autor, u mňa sa odpísal. See ya

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Ďakujem za každý váš komentár. :)